Data-analyse
Van ruwe data naar waardevolle inzichten
Data is waardevol, maar alleen als je weet hoe je het moet lezen. Bij DataDocu helpen we organisaties om meer uit hun data te halen. Met slimme data-analyse zetten we grote hoeveelheden informatie om in duidelijke inzichten die direct bijdragen aan betere beslissingen, efficiëntere processen en groei. Bij DataDocu verkennen we graag met jou alle mogelijkheden, of het nu gaat om interne rapportages, klant analyses of operationele optimalisatie. Ook helpen we je bij het opleiden en ontwikkelen van datavaardigheden bij medewerkers.

Hoe werkt het?
Data-analyse is het hele proces van een onderzoeksvraag tot het interpreteren van de onderzoeksresultaten. We beginnen met het bepalen van de onderzoeksvraag. Vaak komt het voor dat een klant bij ons komt met een vraag, maar dat ze eigenlijk iets anders zouden willen. Daarom nemen we uitgebreid de tijd om te bepalen wat we echt voor elkaar willen krijgen samen. Vervolgens gaan we alle databronnen onderzoeken en kijken welke van belang zijn voor de onderzoeksvraag. Soms kan het zo zijn dat verschillende bronnen samen leiden tot een overzicht. Bij DataDocu zijn wij gespecialiseerd in het combineren van verschillende databronnen. Vervolgens gaan we kijken naar de data zelf. Welke informatie is relevant, hoe compleet is het en wat kunnen we ervoor doen om de data zo compleet mogelijk te krijgen. Vervolgens gaan we de data onderzoeken. Hiervoor passen we statistische technieken, datamodellen en visualisaties toe om patronen en inzichten helder te krijgen. Vervolgens worden de resultaten gecontroleerd en beoordeeld. Vervolgens kun je de bevindingen toepassen in je bedrijfsvoering.
Wat analyseren we?
Er zijn oneindig veel mogelijkheden als het gaat om data-analyse. Daarom is het altijd een goed idee om in gesprek te gaan, zodat we samen de beste route kunnen bepalen. Om je een idee te geven staan hieronder een aantal praktijkvoorbeelden.

- Financiële analyses
Voor een klant in de sector e-commerce leveren wij winst- en verliesoverzichten die (door de eindgebruiker!) tot op de kleinste producteigenschap en tijdsperiode (jaar, maand, week, dag) gefilterd kan worden. Hierdoor zijn onze klanten in staat om exact te zien welke productgroepen goed (of slecht) presteren, maar bijvoorbeeld ook welke klantgroepen op dit moment een hoog rendement op leveren. Ook kunnen onze klanten direct zien of de verkoopaantallen in de pas lopen met vorig jaar, doordat ook de last year (LY) cijfers in ditzelfde overzicht zijn opgenomen. De klant heeft nu op ieder moment inzicht in de bruto verkopen, het aantal retourzendingen en dus ook de netto cijfers (zowel het aantal producten als de daaraan gekoppelde omzet en kosten), die allemaal volledig automatisch berekend worden en dus 24/7 direct inzichtelijk zijn. Ook in andere sectoren leveren wij diverse financiële rapportages. Die rapportages hebben bijvoorbeeld betrekking op de gemiddelde bouwkosten van een zendmast, of de upside-potentie van een theatervoorstelling. - Operationele prestaties
Wij leveren operationele rapportages in verschillende sectoren. In het sociaal domein kun je denken aan het aantal werkprocessen met betrekking tot schuldhulpverlening bij de Sociale Dienst, het aantal gezette vaccinaties per vaccinatielocatie bij een GGD, het aantal ingeboekte retourzendingen binnen e-commerce of aantal theatervoorstellingen van artiest in de cultuursector. - Klant- en marktgedrag
Voor goede marketingcampagnes moet je weten waar je klanten zich bevinden en hoe deze klanten zich gedragen. Om marketingbudgetten optimaal te benutten, leveren wij op-maat analyses waarin we klantgedrag nauwkeurig in kaart brengen. Hierin bepalen wij wie terugkerende klanten zijn (over verschillende retentieperiodes), waar deze klanten zich bevinden en aan de hand daarvan ook waar de klanten zich bevinden die mogelijk nog veel interesse hebben in bepaalde producten of productgroepen. In het sociaal domein leveren wij ook rapportages met betrekking tot klantgedrag, maar deze rapportages zijn voornamelijk gericht op beter bereiken van de doelgroepen van bepaalde regelingen. Denk hierbij aan het bereiken van de mensen die recht hebben op bijzondere bijstand of bijvoorbeeld een uitkering. - Procesoptimalisatie
Om procesoptimalisatie naar een volgende niveau te brengen levert DataDocu rapportages waarin doorlooptijden tussen verschillende processtappen in kaart worden gebracht. Hierin wordt afwijkend gedrag (extreem lange of korte doorlooptijden) duidelijk gemarkeerd, waardoor er snel gehandeld kan worden bij afwijkingen of vertragingen. - KPI-monitoring
Voor een klant in de telecomsector levert DataDocu rapportages waarin KPIs een zeer belangrijk onderdeel zijn. De medewerkers van de klant maakten deze KPI-rapportages voorheen handmatig op de eerste dag van de maand (ook op zon- en feestdagen!), omdat het destijds kritiek was dat de Excelbestanden op het juiste tijdstip en en de juiste dagen uit de systemen werden geëxporteerd, omdat de data anders simpelweg niet meer beschikbaar was. DataDocu heeft hiervoor een oplossing ontwikkeld, waardoor de klant nu volledig ontzorgt is op dit gebied en deze KPIs altijd automatisch gearchiveerd worden in een database, waar een volledig op-maat Power BI rapport aan gekoppeld is. Hierdoor zijn de KPIs nu 24/7 te benaderen en hoeven er niet meer maandelijks allerlei handmatig acties op zeer kritieke momenten te worden uitgevoerd. Uiteraard kan het ook voorkomen dat er in het automatische proces een keer een fout optreedt. Om deze fouten op te vangen wordt er bij DataDocu altijd gebruik gemaakt van zeer duidelijke foutafhandeling en bijbehorende signaleringsmethodes zoals bijvoorbeeld emails naar de key-users. Wij verstoppen het niet als er een fout optreedt in een proces, we informeren de klant en gaan er mee aan de slag om het op te lossen. - Voorspellende analyses
Voor een klant in de logistieke sector leveren wij rapportages met daarin voorspellende analyses. Hierin worden rekenmethoden gebruikt die op basis van het verleden, maar ook de specifieke dag van de week, de huidige maandnummer, etc een voorspelling maakt van de te-verwachten drukte in het magazijn (warehouse). Uiteraard is dit nooit 100% perfect, maar het geeft de planning wel een goede eerste indicatie van de drukte in de aankomende periode, waardoor zij nu veel beter kunnen anticiperen dan voorheen.
Hierboven staat een lijst met praktijkvoorbeelden van data oplossingen die wij hebben geleverd aan verschillende klanten. Zoals je kunt zien zijn onze diensten niet sector-gebonden en zeer uiteenlopend. Wij denken graag met je mee om te bepalen waar wij voor jouw organisatie de meeste waarde kunnen toevoegen.
Klaar voor datagedreven groei?
Of je net begint met data-analyse of al beschikt over uitgebreide datasystemen: DataDocu helpt je de volgende stap te zetten. Samen bouwen we aan een toekomst waarin data écht het verschil maakt. Neem contact op en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen groeien met data-analyse.
